Aarden of gronden. Wat is dat en wat heb je er aan?

Ken je het dat je soms zo opgaat in dingen dat het je onrustig maakt? Dat je in een drukke omgeving bent geweest, en moeite hebt om het los te laten? Je gaat er als het ware mee aan de haal en het lijkt alsof je op de automatische piloot dingen doet. Wat je dan heel goed kan helpen is dat je jezelf rustig en stevig kunt “aarden”. 

In contact met je lichaam

In het energiewerk wordt er vaak (als start) een aardingsoefening gedaan. Aarden levert je op dat je weer meer in je lichaam bent. Dat je meer contact hebt met je lichaam, met je voelen, en met dat wat jij op dat moment nodig hebt. Het brengt je tot rust. Je gaat helderder denken en kunt zaken makkelijker overzien. En maakt vanuit rust de keuzes die jou dienen.

Loslaten

Ik noem het wel eens een soort bliksemafleider. Door de dag heen kan er zoveel energie en informatie op je afkomen. Als je dat allemaal bij je houdt en dient te verwerken/processen kan het je erg vermoeien. Wanneer je goed geaard bent kun je deze energie/informatie als het ware afvoeren naar de aarde. Je “laat het los” en hoeft er niet per sé iets mee. In mijn sessies komt het regelmatig voor dat we even kort een aardingsmeditatie doen. Het brengt je in het hier en nu. En we kunnen het dan vervolgens hebben over waar het (je) werkelijk, wezenlijk over gaat.

Om te aarden zijn er verschillende manieren/beelden waarmee je kunt werken. Sommige mensen vinden het fijn om een soort denkbeeldige wortels de aarde in te laten groeien. Anderen hebben het nodig om flink actief te zijn met het lichaam om beter te kunnen aarden. Zo heeft eenieder z’n voorkeur.

Ervaar het zelf

Een uitgebreide meditatie om het aarden goed onder de knie te krijgen heb ik voor je online gezet. Klik hier om deze meditatie te beluisteren. Je kunt ook de gratis eerste les van de Online cursus aanvragen. De eerste 25 minuten is een volledige en uitgebreide meditatie om voor jezelf een stevige, eigen gronding te creëren. Geeft niks als het de eerste keren niet helemaal naar je zin gaat. Wees mild tegen jezelf, en kijk naar de beelden die ik beschrijf. Je lichaam volgt je beelden, dus het begint ermee dat je het zelf kunt “zien”. Op een gegeven moment krijg je er steeds meer gemak in. En dan is het ook lekker om dit regelmatig te doen, als is het maar heel kort. Het brengt je rust en helderheid. En zeker niet onbelangrijk: Doe het met gemak en humor! Geef jezelf de ruimte om hier mee te spelen.

Doe jij wel eens een aardingsoefening? En zo ja, wat brengt het je?

Deel dit via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis 20 minuten Kennismakings-sessie

Nu direct afspreken